مسجد ایاصوفیه

شنبه 3 فروردين 1398
11:35
ایمان نعمتی
مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه

این بنا تا به امروز 3 بار از نو ساخته شده، ساختمان اولیه آن در زمان امپراتوری بیزانس احداث شده است، سال ها بعد عثمانی ها ترکیه را فتح کرده و کلیسا را تبدیل به مسجد کرده اند، در سال های اخیر پس از رسیدن آتاتورک به مقام ریاست جمهوری ترکیه، مسجد ایاصوفیه به موزه ایاصوفیه تبدیل گشت. تاریخچه ساخت این کلیسا به سال 360 میلادی باز می گردد، در آن سال ها نام ایاصوفیه کلیسای اعظم بوده است. سومین بنای ایاصوفیه در سال 523 میلادی ساخته شده است، بنای امروزه ایاصوفیه همان بنایی است که در سال 523 ساخته شد.



معماری ایاصوفیه

ظاهر امروزی ایاصوفیه از دو ساختمان قبلی آن الهام گرفته شده است، طراحی کلی ساختمان این مسجد مستطیل شکل بوده و طول و عرضی برابر با 100 در 70 متر دارد، گبند این بنا تا به امروز چندین بار بازسازی شده و ارتفاع آن تغییر کرده است، ارتفاع امروزی آن 55 متر می باشد.

لازم به ذکر است که بسیاری از بخش های ایاصوفیه در زمان ساخت سومین بنای آن، به دستور ژوستین یکم، از نقاط مختلف دنیا به قسطنطنیه آورده شده، نام شهر استانبول در آن دوران قسطنطنیه بوده است، همین امر سبب شده است که آثار بسیار ارزشمندی در مسجد ایاصوفیه قابل مشاهده باشد.



از مهم ترین آثار آورده شده به ایاصوفیه می توان به ستون ها، بخش های مرمرین آورده شده از سوریه و 8 ستون گنبد که از مصر به قسطنطنیه آورده اند، اشاره کرد. همچنین سایر بخش های آن را از مناطقی مانند بعلبک، افسوس، آسپندوس و طرسوس به این منطقه آورده اند.

ارتفاع 4 طاق این بنا 60 متر بوده و عمق هریک 20 متر است، این ساختمان در مجموعه دارای 104 ستون می باشد. دور تا دور گنبد اصلی ایاصوفیه پنجره های بسیاری قابل مشاهده است، این پنجره ها در طول روز وظیفه روشن کردن فضای داخلی را دارند.


برچسب ها: مسجد ایاصوفیه ,
[ بازدید : 65 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تور های لحظه آخری است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]